IVECO

Articol Trucks-Bus despre IVECO

IVECO

Ieşirea din tipare a fost mereu dificilă. În primul rând, din punct de vedere psihologic. Dar mereu au existat „nebuni” frumoşi, care au sărit „gardul” şi au inventat sau au trasat noi direcţii, adoptate apoi de toată lumea. La fel se întâmplă şi atunci când vine vorba despre renunţarea la clasicul motor Diesel şi trecerea la carburanţi alternativi. E la modă să se vorbească despre electric, dar, cel puţin în domeniul transporturilor, acest mod de deplasare nu este unul viabil. Cel puţin nu acum. 
În povestea de astăzi, „nebunii” sunt IVECO şi compania Ness Proiect Europe, o companie din România, care a decis că e momentul să facă o schimbare, atât în folosul propriei afaceri, cât şi pentru cei din jur prin amprenta pe care o lasă asupra mediului. Compania care activează în domeniul construcţiilor, transportând diverse agregate, a decis să achiziţioneze o flotă de 10 camioane IVECO STRALIS NP, alimentate cu CNG (Compressed Natural Gas), prima flotă de acest gen din România. „A fost o decizie îndrăzneaţă, venită după o lungă perioadă de studiu, de calcule. Din fericire, am găsit în IVECO un partener de încredere, am făcut aceste calcule împreună şi ne-au convins să facem acest pas, iar această achiziţie poate îi va încuraja şi pe alţii să îşi schimbe modul de gândire. Aceste camioane vor avea un impact mare asupra afacerii noastre, prin reducerea costurilor legate de consumul de carburant, şi unul mai mic asupra mediului înconjurător în comparaţie cu un camion alimentat cu motorină. Compania noastră a avut mereu grijă faţă de mediu, fiind prima care a ridicat o hală verde.” , susţine Mihai Vaida, administratorul Ness Proiect Europe. 


Putere egală, costuri mai mici
Cele zece camioane sunt echipate cu motoare „Cursor”, dezvoltă 460 de cai putere, au un cuplu de 2.000 Nm şi vor ieşi pe stradă începând chiar din această lună. Aşadar, IVECO STRALIS NP arată şi funcţionează ca un camion „clasic”. La fel, dar nu chiar... „Pentru funcţionarea cu CNG, modificările aduse camioanelor sunt minime, cele mai mari fiind cele legate de stocarea gazului sub presiune. Cele mai mari schimbări nu se văd însă cu ochiul liber. În comparaţie cu un motor Diesel Euro VI, IVECO STRALIS NP generează cu 99% mai puţine particule în suspensie(PM), cu 60% mai puţin dioxid de azot(NO2) şi cu 80% mai puţin CH4.
În plus, vorbim despre un motor mult mai silenţios, deşi este la fel de puternic. STRALIS NP este ideal pentru transportul pe distanţe scurte, autonomia sa fiind de 570 de kilometri. Toate acestea fără să se facă rabat din punct de vedere al confortului şoferului. Ba dimpotrivă, avem vibraţii mai puţine, zgomot mai mic! Şi o cutie automată extrem de uşor de folosit, inclusiv cu un modul de balans, pentru ieşirea din situaţii dificile. Pentru STRALIS NP, reviziile se fac la 90.000 de kilometri, aşadar şi timpul petrecut în service este mult redus. Nu vrei un camion care stă mult timp prin ateliere, în loc să producă.”, a mărturisit Radu Apostu, manager de produs la IVECO. 
Poluarea ucide şi în România
Realitatea este că transporturile ucid! Peste tot în lume, deci şi în România. 30 de români mor în fiecare zi din cauze asociate poluării, sunt cam 11.000 de oameni pe an. Este clar că trebuie făcut ceva! Potrivit studiilor, 25% din emisiile de CO2 sunt generate de traficul greu. Din 2025, nivelul de CO2 va trebui reduse cu 15%, iar din 2030 cu 30%.”, a anunţat Dumitru Becşenescu, preşedintele NGVA România.


Dar, în acest moment, România nu încurajează cumpărarea de vehicule comerciale care funcţionează cu altfel de carburanţi, aşa cum o fac ţări din vestul Europei. De exemplu, Germania, care acordă o subvenţie de 8.000 de euro pentru fiecare camion alimentat cu CNG şi 12.000 de euro pentru cele alimentate cu LNG, cu un plafon maxim de 500.000 de euro pentru fiecare companie. „În România, nu există în acest moment un program pentru vehicule comerciale alimentate cu combustibili alternativi. Studiem această posibilitate, iar pentru asta avem nevoie de părerile companiilor. Ba chiar luăm în calcul finanţarea pentru ridicarea staţiilor de alimentare cu CNG.”, a declarat Paul Şerbănescu, şeful Biroului „Strategii-Programe” în cadrul Administraţiei Fondului pentru Mediu. Asta deşi interes există. 
„În ultimii 3 ani (perioada 2016 - 2018), parcul național auto al României s-a îmbogățit cu 2.417 autovehicule care funcționează cu CNG, într-un ritm relativ constant de creștere de 14% pe an. 
Dintre acestea, numărul autovehiculelor comerciale (camioane și autobuze) este de 162, ceea ce reprezintă un procent de aproape 7%. Staţiile ITP sunt pregătite pentru a realiza inspecţia tehnică periodică a acestor vehicule, softurile au fost modificate, iar inspectorii ITP instruiţi.”, susţine George Dincă, directorul general al Registrului Auto Român. „De la an la an, IVECO produce tot mai multe vehicule comerciale alimentate cu CNG, deci oamenii şi-au dat seama că se poate şi altfel, atât din raţiuni economice, cât şi din raţiuni care ţin de mediu. Pentru un astfel de pas este nevoie însă de infrastructură, altfel acest mod de a transporta nu se poate dezvolta.”, a declarat Nicolo Vicenzo, Business Director IVECO pentru România, Cehia şi Slovacia.